Oyun, sosyalleşmeye başladıkları ilk andan yaşlılıklarına kadar hayatta güzel deneyimler kazanmalarına yardımcı olan bir iletişim biçimidir.
Evcilik oynamak, doktorluk yapmak, oyuncaklarla hayali oyunlar yaratmak hepimizin aşina olduğu kavramlar. Anneannesini antika dikiş makinesinin pedalına basıp evi hareket ettirirken hayal edebiliyorduk. Rol yapma oyunları, farkındalıkla birlikte çocuklar için olduğu kadar yetişkinler için de toplum ve iş hayatında önemli bir yere sahiptir.
Rol yapma nedir?
Rol oynama adı verilen oyun, farklı bir duygu türünü üstlenerek başka bir kişi gibi davranan bir oyun türüdür. Birçok uzman ve araştırmacının ortak sonucu, oyunun en saf ve doğal hali olan rol oynamanın gelişime fayda sağladığıdır. Rol oyunları, çocukların kendilerinden veya bir başkasından farklı bir şeymiş gibi davrandıkları basit bir rol yapma oyunudur. Sosyal bir topluluk içinde yaşamak için en önemli olan empati duygusu, sosyal ve duygusal gelişime büyük katkı sağlarken, dinlemek, problem çözmek ve ifadeleri zenginleştirmek için doğal bir ortam yaratır. Hangi meslek, hangi hayvanlar, hangi ortamlar, hangi tür duygular gibi benlik duygusu içeren bu tür oyunlarla keyifli durumu keşfetmek zengin bir gelişim sağlıyor. Aslında verilen senaryo kapsamında prototip bir kişilik olarak hareket etme, olası davranışlarını tanımlama ve karşı tarafla etkileşimli bir şekilde iletişim kurma etkileşimidir.
ANAHTAR TAHMİNLER
Başarı ile eğlenceli aktivite arasında güçlü bir ilişki vardır.
Oyun, hayvanların, özellikle de oldukça zeki hayvanların esenliği ve hayatta kalması için önemli olan gelişmiş bir davranıştır.
Oyun beynimizle yakından bağlantılıdır (Hikayeler Husky vs. Kutup Ayısı ve Bebekli Anne).
Oyun, çocuk ve oyuncak, sosyal becerilerin gelişimi için gereklidir.
Oyun oynamak, problem çözme becerilerinin gelişimi için çok önemlidir. Özellikle elleri içeren oyun.
Tarihin akışı ve değişen dünya düzeni içinde yetişkinler oyun oynamaktan nasıl uzaklaştı. Oyun sadece çocukların eğlenmesi için değil; Çocuk gelişimi için en önemli noktalardandır. Her yaştan bireyin eğlenmesi, zihinsel gelişimi ve ruhsal dinginliği için gerekli görünmektedir.
HİKAYE ANLATIMI
Hikaye anlatımı, beynimizi harekete geçirmenin en güçlü yollarından biridir ve rol yapma oyunları bunu inanılmaz derecede iyi yapar. Hikâyeler anlattığımızda veya onları deneyimlediğimiz zaman, beyinlerimizin dili, olayların sebep ve sonuçlarını işlemesi ve ayrıca bunları önceden var olan deneyimlerimizle ilişkilendirmesi gerekir. Sorunları nasıl çözeceğinizi öğrenmek, eleştirel düşüncenizi geliştirir ve gelecekte sorunlara doğru zihniyetle yaklaşmanıza yardımcı olabilir. Rol yapma oyunlarında hem satranç oyuncusu hem de satranç taşısınız. Sorunlara farklı açılardan bakmayı öğreniyorsunuz ve karanlık, canavarlarla dolu mağaranın sonunda her zaman bir ışık olduğunu anlıyorsunuz.
OYUN YARDIMCI OLUR
Stresi azalt. Oyun eğlencelidir ve vücudun kendini iyi hissettiren doğal kimyasalları olan endorfinlerin salınmasını tetikleyebilir. Endorfinler genel bir sağlık hissi sağlar ve hatta geçici olarak ağrıyı hafifletebilir. Başkalarıyla ilişkilerinizi ve bağlantınızı geliştirin. Kahkaha ve eğlenceyi paylaşmak, başkalarıyla empati, şefkat, güven ve samimiyet geliştirebilir. Oyunun belirli bir olay içermesi gerekmez; aynı zamanda bir ruh hali de olabilir. Eğlenceli bir doğa geliştirmek, stresli durumlarda rahatlamanıza, yabancılarla buzları kırmanıza, yeni arkadaşlar edinmenize ve yeni iş ilişkileri kurmanıza yardımcı olabilir.
Kendinizi genç ve enerjik hissetmenizi sağlar. George Bernard Shaw’ın sözleriyle; “Yaşlandığımız için oyun oynamayı bırakmıyoruz; oyun oynamayı bıraktığımız için yaşlanıyoruz. “Oyun, enerjinizi ve canlılığınızı artırabilir ve hatta hastalığa karşı direncinizi artırarak en iyi şekilde çalışmanıza yardımcı olabilir. Ayrıca başkalarıyla işbirliği yapmayı öğretir, duygusal yaraları iyileştirebilir.
Araştırmalar, rol yapma oyununun çocuk gelişimindeki öneminin sadece dil gelişiminin ötesine geçtiğini göstermektedir.
Oyunun çocukların yaratıcılığını ve problem çözme becerilerini geliştirebileceğini buldu.
Dramatik oyuna kitaplar ve okuryazarlıkla ilgili diğer materyaller eklendiğinde, çocukların daha çeşitli bir dil kullandıklarını ve okuma ve yazma aktivitelerini artırdıklarını bulmuşlardır.
Hikayeyi başı, ortası ve sonu ile yeniden yaratan çocuklar, hikaye anlayışını geliştirdiği gibi başkalarının farklı düşünce ve görüşlerine, duygu ve inançlarına sahip olabileceğine dair bir anlayış gösterdi.
Özetle hem eğlenceli hem de öğretici. Soyut kavramlar kutusunun dışında düşünmek, daha sağlıklı bir yaşam için ömür boyu oyun, oyuncaklar ve yeni dünyalar kapısını bırakmanızı dileriz…
Instagram Sayfamızı buradan takip edin veya benzer ürünlere buradan göz atın.
Yazan: Utoy Blog Ekibi
Kaynak:
1) 1-1-1997 Language, Play and Toy Sharing in Infancy Lisa A.Newland, Utah State University DigitalCommons
2) Smith and Simon (1984)
3) Bagley and Klass (1997) and Stone and Christie (1996),
4) to Pellegrini and Galda (1980)
5) https://www.forbes.com/sites/shaheenajanjuhajivrajeurope/2020/10/01/empathetic-leadership-matters-more-today-than-ever-mattels-research-shows-the-importance-of-doll-play/ ? sh = 6cf01916681
6) Stuart Brown ( founder Institute for National of the games)neuroscientist Christopher Vaughan. Avery Trade, Reprint 2010.7
7) https://www.helpguide.org/articles/mental-health/benefits-of-play-for-adults.htm